Jak se chovat při STAU a při nehodě dálniční

20. března 2008 Aktuality z Proglasu Autor: P.  Martin Holík

Pro nás, kteří sedíme doma, je to o Zeleném čtvrtku téměř nepochopitelné, a to přesto, že jsme třeba už někdy v takové situaci byli. Zopakujme si zásady šťastného cestování.

Ti, kteří mají na starosti dopravu na D1, zasedají, odhrabují, šetří, odklízejí, varují, vysvětlují.

My řidiči bychom při předpokladu špatného počasí měli dodržovat tyto zásady:

  • Být odpočatí nebo mít sebou druhého řidiče. Před jízkou si odskočit, stejně i spolujezdci.
  • Umět přiznat únavu (a to i na dvouhodinové trase) a vyměnit se!
  • Mít sebou nejen svačinu, ale i železnou zásobu jídla a pití (sušenky, 2l láhev vody). Také dobrou automapu; to platí i pro ty, kteří trasy znají jako své boty. Pamatuji se, jak jsem při jedné objížďce nehody na D1 ve středních Čechách tak dlouho hrdě věděl, kudy jedeme, až jsme skončili u romantického srubu u řeky pod skalou :-).
  • Mít na pohotovém místě reflexní vestu (nejlépe pod sedadlem spolujezdce nebo ve schránce před ním - vesta přístupná v kufru auta nebo pod zavazadly je někdy málo platná a může nás to stát život).
  • Mít ještě i nejméně druhou reflexní vestu (kdekoli), případně toaletní papír a mýdlo nebo hygienické ubrousky.
  • Jezdit s nádrží plnou nebo téměř plnou. U dnešních vozů je téměř nemožné vytahovat z nádrže pro někoho
  • Mobil mít nikoli v zavazadle v kufru, ale stále u sebe.
  • Dostaneme-li se do zácpy (stau): K topení při teplotách kolem nuly spotřebuje motor na volnoběh kolem 1l benzínu nebo nafty. Pokud máte málo paliva, střídejte 15 minut topení a 15 minut nechejte motor vypnutý. Pokud jste narazili a motor nelze použít, nestyďte se poprosit o přisednutí a zahřátí se u těch šťastnějších.
  • Mít zapnutý Radiožurnál, vědět, že informační tabule jsou na D1
    • ve směru do Brna na 16,4 km, 88,8 km a 151,6 km,
    • ve směru do Prahy na 180 km, 124 km a 18,8 km.
  • Na opouštění/neopouštění vozidla není jednotný návod.
    • Pokud jsme dobrzdili (nebo nedobrzdili, ale nic nám není) a vidíme-li dojíždět ve zpětném zrcátku vůz, který asi nedobrzdí, se zapřeme, zatneme svaly, sedíme kde máme (opěrka hlavy za hlavou!). Být v tu chvíli vedle vozu je méně bezpečné.
    • Naopak při sólo havárii, kde za námi nic nejede a je pravděpodobnost, že až pojede, budeme viděni až na poslední chvíli, je lepší mít v ruce bundu a mobil a robinzonádou to brát přes svodidla a ještě dvacet metrů za ně.
  • 155 lze volat z jakéhokoliv telefonu, telefonní budky, mobilního telefonu vždy BEZ PŘEDVOLBY a vždy ZDARMA. Platí i pro ostatní nouzová čísla.
  • Kdo umí, jakmile vyjede, požádá přinejmenším anděly strážné o ochranu, že.
  • Ještě doplňuji: Řidiči jsou povinni již při zastavení v koloně na dálnici a rychlostní silnici uvolnit pruh široký 3 metry a to následovně:
    • při dvou jízdních pruzích vytvoří mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh
    • při třech jízdních pruzích vytvoří mezi sebou průjezdný pruh vozidla v pravém a středním pruhu.
    • řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás
    • řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána, kromě vozidel vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Přeji šťastné kilometry a když už se něco semele, ať jsou to jen plechy a ztráta času!

O dopravě obecně: http://www.mdcr.cz/cs/Home_Page.htm    ministerstvo dopravy
O D1, D8 a R35 speciálně: http://www.jsdi.cz  portál ministerstva dopravy
Okamžitá poloha vlaků včetně zpoždění: http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa
Vstupy dopravního zpravodajství ČRo - Zelená vlna: http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/portal/
Jízdní řády: http://www.idos.cz
Novinky v dopravě: http://www.doprava.cz/novinky.php3
Ochrana obyvatel - mnoho užitěčných rad a informací: http://www.ochranaobyvatel.cz/
Nouzové volání 112, záchranka 155, policie ČR 158, hasiči 150, policie městská 156.

Pod článkem případně diskutujme.

Proglas v novém

 

Regiony

Regiony

Partneři

Slyš.to
Tv Noe
Katolický týdeník
Partner
Charita ČR
Signály.cz
Česká tisková kancelář
Likvidace lepry
T-Mobile
Rádio Lumen
Víra.cz
PFM Group