Myšlenka na den
Prázdniny skončily a dříve se smráká. To znamená, že je tady pomalu podzim. Opět začala škola, kroužky, pro děti každodenní vstávání a pro učitele pracovní vypětí. Když se občas dětí zeptám, zda jsou lepší prázdniny nebo škola, odpověď je jasná. Tu a tam se ale přece jen objeví mezi dětmi vzácný exemplář, který odpoví, že škola je lepší. Kdybychom nechodili do školy, byli bychom hloupí. Tuto větu jsme možná dětem mnozí někdy řekli. Je sice pravdivá, ale ne absolutně. Určitě známe mnoho lidí, kteří sice do školy chodili, ale hloupí jsou. To, že ovládám množství informací, mě totiž ještě neudělá chytrým. A už vůbec ne moudrým! Mezi chytrostí a moudrostí je velký rozdíl. Chytrost bez moudrosti se může stát obyčejnou vychytralostí. To jsou lidé, kteří nemusí být přímo hloupí, ale jsou chytří pro sebe. Oproti tomu moudrost získává člověk ne pouze učením, ale především snahou mít rád ostatní a dělat věci v jejich prospěch. Moudrost je schopnost vidět věci vcelku, očima ostatních a jejich potřeb. Moudrost je dívání se ne očima, ale srdcem. Kdo v životě mnoho viděl, je určitě chytrý, ale moudrý je ten, kdo vidí očima srdce. Nezapomínejme na to ve výchově a vzdělávání dětí. Je dobré, když má dítě výborný prospěch, ale ještě více je, když má dobré srdce. Důležitější, než rozluštit chemickou rovnici, je rozeznat v životě dobro od zla. Důležitější, než být ve třídě nebo kroužku nejlepší, je umění všimnout si posledního a pomoci mu. Dítě nemusí být dokonalé, ale musí mít dobré srdce. A to se učí především ve sledování postojů rodičů, prarodičů, učitelů a vůbec nás dospělých.
Myšlenka na den – krátké zamyšlení, úvaha či fejeton pro všední i sváteční den, každý den 5.57, 11.57 a 17.55.