Hlavní redakce Brno

Vítejte v našich studiích v sídle Radia Proglas v Brně na Barvičově ulici číslo 85. Studia se nacházejí v zadním traktu Biskupského gymnázia, což našemu vysílání občas dodává zvláštní kolorit. Zejména o přestávkách mezi vyučovacími hodinami se škola nechává slyšet na všech našich frekvencích.

Nyní se podívejme na místa, kde vznikají naše programy. Každá, i ta nejmenší místnůstka, má v našem rádiu své jméno. Posuďte po prohlídce sami, zda jsme je volili správně. Než se však vydáme na prohlídku řekněme si, jaký je rozdíl mezi režií a studiem.

Studia
Pokud byste u nás někdy natáčeli nějaký pořad, ať už hudební nebo třeba rozhovor, posadili bychom vás do studia. Studio je vybaveno především mikrofony (v Benjaminovi jsou dva, zato v Jonatanovi jich může být až šestnáct). K mikrofonu bývá připojeno malé tlačítko, tzv. kašlátko, kterým si mikrofon můžete krátkodobě odpojit (abyste si mohli odkašlat, aniž by to slyšela celá republika). Ve studiu najdete také příposlech - totiž reprobedny, ve kterých slyšíte např. hudbu, která podmalovává váš pořad. K domluvě s režisérem vám poslouží sluchátka - ta jsou pro vás také kontrolou vlastního hlasu. S režií vás kromě elektroniky spojuje akusticky tlumené okno, pomocí něhož se posuňkovou řečí můžete také domluvit s režisérem. Hlavní orientací je však výrazné červené světlo nad oknem režie, která vás nahrává. Pokud svítí, pozor, slyšíme se!

Režie
Do režie přijde většina z vás jen na návštěvu. Kdo při pohledu na množství přístrojů s nesčetnými tlačítky, knoflíky, šoupátky a stupnicemi nepocítí úctu ke zvukovému mistrovi, který to vše obsluhuje, ten má problémy s pokorou. Jen v režii David je těchto hejblátek zhruba tisícovka.

Studio MariaStudio BenjamínStudio GoliášRežie GabrielRežie SamsonRežie DavidTechnická místnost JosefČekárna

Studio Maria

používáme jak k přímému vysílání přes režii Gabriel, tak k natáčení nahrávaných pořadů přes režii Samson. V jeho příjemném prostředí se modlíme růženec, ranní a večerní chvály a modlitbu Anděl Páně. Z tohoto studia vysíláme většinu rozhovorů, besed a oblíbenou soutěž Proglaso.

Studio Benjamin

je naše nejmenší studio, ale zato má nejlepší akustiku. Nahrává se zde čtení na pokračování, Myšlenka na den a také většina dalších programů, které jsou potom složitěji zpracovávány (stříhány a mixovány) - např. hitparáda Kolem se toč. Asi by vás překvapilo, že při natáčení hudební skupiny bývá do tohoto nejmenšího studia zvukovým mistrem posazen bubeník. Výhodou Benjamina je, že natáčet se odtud dá ze dvou režií -Davida a Samsona.


 

Studio Jonatan

Probíhají zde živé koncerty. Vejde se sem i padesátičlenná schola. Pravidelně se zde slouží mše svatá, v postní době a v první pátky v měsíci se tu modlíme pobožnosti křížové cesty. Studio neslouží jen hudbě a liturgii - vzhledem k jeho velikosti jej používáme pro besedy s větším počtem účastníků. Při přímém přenosu vznikají někdy problémy, protože z Gabriela není do Jonatana vidět, uvažujeme tedy o zavedení místního televizního okruhu, jak jsme to viděli v jiných rádiích. A protože zvukař, sedící v režii David, může Jonatana proměnit ve velký chrám nebo třeba jeskyni, hodí se toto studio také na natáčení nedělních pohádek.

Režie Gabriel

je bezpochyby ze všech režií nejdůležitější. Zde musí všechno fungovat, protože odtud se vysílá. V režii Gabriel za pultem s technikou nesedí ani režisér, ani zvukový mistr, ale moderátor. Přesněji řečeno, moderátor je i režisérem i zvukovým mistrem. Na něm leží zodpovědnost, že technicky dokonale zvládne pouštět písničky podle playlistu a nahrané pořady podle hracího listu. Nadto musí doplnit předěly mezi písničkami zajímavými informacemi. Velkou část připravují ostatní pracovníci rádia, kteří zůstávají neviditelní (vlastně neslyšitelní), ale přesto má služba každého z našich moderátorů svoji nezaměnitelnou osobitost.  

Režie Samson

je vybavena největším množstvím přístrojů. Nahrává se většinou už jen do počítače, ojediněle ještě na minidisky. Při přípravě komponovaného pořadu, např. hitparády, se nejprve nahraje hlasový projev a ten se později v procesu s historickým názvem stříhání (dříve se přitom skutečně pásky stříhaly) doplní hudbou, jingly (čti džingly, tj. krátkými hudebními předěly), znělkami, efekty a podkresy. Je to časově náročná práce - pro představu: půlhodinový pořad zabere často půl dne práce zvukaře. Vzniklý pořad se potom posílá počítačovou sítí k odvysílání do režie Gabriel.

Režie David

na první pohled upoutá velkým mixážním pultem, na který může být připojeno až 24 vstupů. Při přímém přenosu jde výstup z mixážního pultu do režie Gabriel a odtud do éteru. Většinou se zde však pořady nahrávají. Nahrávání hudebních skupin řídí dva lidé: hudební režisér, který bdí nad hudební kvalitou nahrávky, a zvukový mistr, který zodpovídá za technickou kvalitu. Většina nahrávek vzniká o víkendech a za 10 hodin čistého času nahrávání se nahraje zpravidla 20 minut konečného záznamu.

Pomocná místnost Josef

je naším technickým zázemím. Obsahuje gordický uzel vodičů propojujících všechny režie se všemi studii, tzv. patchbay. Dále zde najdete propojení do kostela sv. Augustina, satelitní přijímač pro Radio Vatikán, modemy a kodéry, přijímače pro kontrolu vysílání, počítač pro záznam vysílání a počítače s programem na odbavování a střih pořadů. Pro úplnost: nachází se zde také telefonní ústředna a elektrické rozvaděče. To vše na necelých šesti čtverečních metrech.

Čekárna

je místem odpočinku pro účinkující i techniky. Je však třeba stále jedním okem sledovat červené signalizační žárovky, aby vaše zábava nepronikla do vysílání nebo nahrávky. Vtipy je proto lépe vyprávět někde jinde - někdo by mohl mít příliš dlouhé vedení.