Nekomerčnost
Společnost Radio Proglas s.r.o. je držitelem licence k rozhlasovému vysílání. Je zapsaná v obchodním rejstříku, přesto však v pravém smyslu slova neobchoduje. Jak je to možné? Je to možné tak, že společnost využila odstavce v jenom paragrafu obchodního zákoníku, který pamatuje na jisté situace. Jaké?
Český právní řád totiž sice na jedné straně (zák. 231/2001 Sb.) vyžaduje, aby společnost provozující vysílání byla zapsaná (tedy i zapsatelná) do obchodního rejstříku, na druhé straně umožňuje založit obchodní společnost za jiným účelem, než je dosahování zisku.
Tuto možnost jsme tedy využili: Společnost Radio Proglas s.r.o. je založena podle obchodního zákoníku, zák. 513/1991 Sb. za účelem jiným, než je dosahování zisku, viz § 56, odst. 1.
Celé znění úryvku zákona:
Zákon č. 513/1991 Sb., (obchodní zákoník)
§56
(1) Obchodní společnost (dále jen "společnost") je právnickou osobou založenou za účelem podnikání, nestanoví-li právo Evropských společenství či zákon jinak. Společnostmi jsou veřejná obchodní společnost, komanditní společnost, společnost s ručením omezeným, akciová společnost, evropská společnost a evropské hospodářské zájmové sdružení. Evropské hospodářské zájmové sdružení a evropská společnost jsou upraveny též právem Evropských společenství a zvláštními právními předpisy. Společnost s ručením omezeným a akciová společnost mohou být založeny i za jiným účelem, pokud to zvláštní právní předpis nezakazuje.
Co takové řešení přináší?
Na straně vysílatele jsou to zejména tyto výhody:
-
transparentnost záměru Proglasu,
-
svoboda před zadavateli reklamy, před mediálními zastoupeními,
-
široká možnost žádat o granty a dotace,
-
zásadní výhoda u výměny audio děl u dalších subjektů postavených též na nakomerčním základě,
-
ohleduplnější přístup ochranných svazů a v neposlední řadě také
-
nižší daňová zátěž organizace,
-
možnost zveřejňování sponzorských vzkazů dárcům,
-
snazší možnost nekódovat vysílání a nevytvářet tak "klub předplatitelů", ale umožnit příjem všem lidem, kteří chtějí Proglas sledovat.
Nevýhodou jsou pro vysílatele
- nejistota budoucnosti,
- závislost na přízni diváků a sponzorů.
Na straně posluchače jsou hlavními výhodami
- neobtěžování (nevhodnou) reklamou,
- pocit spoluvytváření - společenství dárců - příjemců - tvůrců,
- nejvyšší úspornost provozu takového rádia,
- odpočitatelnost darů ze základu pro výpočet daně z příjmu (fyz. i práv. osob).
Nevýhodou může být
- morální (nikoli faktická) povinnost přispívat na provoz stanice.
Ve světě jsou varianty takových společností s podobnou deklarací nekomerčnosti běžné.
Aktualizace pro rok 2020: Honza Janoška