Hyperaktivní Kafemlýnek

Datum vložení: 15. 11. 2011, 17:31
Autor: IK
Rubrika: Kafemlýnek
 

Co to je hyperaktivita u dětí a jak ji odlišit od obyčejného zlobení z nějakých jiných příčin. Hosté Lenka Lacinová a Petra Škrdlíková se s tímhle tématem potýkají už víc než deset let. Kromě rozhovoru s nimi přinesl 15. listopadu 2011 Kafemlýnek upoutávku na nové číslo časopisu Rodinný život, soutěž o knihu Zádrhele lásky a Výzva lásky a také o hru Bingo s angličtinou.

Pořad byl zamýšlený jako všeobecně vzdělávací - nevyčerpával úplně celé téma, ani nebyl zaměřený jako poradna. V první části jsme se dověděli, jak psycholožka Lenka Lacinová  a sociální pracovnice Petra Škrdlíková dostaly k práci s dětmi, u kterých byla diagnostikována hyperaktivní porucha (zkratka angl. označení ADHD). Co tato porucha znamená, jak se projevuje a jaké přináší obtíže ve výchově. Pak jsme se dověděli, jaký je rozdíl mezi dítětem, které zlobí a dítětem, které už bychom měli směřovat k odbornému vyšetření (zjednodušeně lze říci, že u dítěte s touto poruchou trvají výchovné či vzdělávací problémy výrazně delší dobu a v jakémkoli prostředí - je to: poruchy pozornosti, impulzivita v chování a jednání, výrazný psychomotorický neklid). S nadsázkou lze říci, že dítě, které zlobí jen občas, jen někoho a jen někde, je v pořádku a je třeba hledat a poznat jiné příčiny jeho chování než ADHD. Opravdové rozpoznání této poruchy je však záležitostí odborného vyšetření. V souvislosti s tím zaznělo, jaký rozdíl je mezi péčí pedagogicko-psychologických poraden a péčí specializovanou např. v brněnském Centru pro rodinu. Ped. psy poradna zajistí, aby dítě bylo vzděláváno ve školských zařízeních podle svých odlišností a potřeb. Sociálně orientované služby řeší situaci celé rodiny a hledají individuální plán péče o dítě, které může potřebovat spolupráci více odborníků (psychiatr, rehabilitace atd.), protože má kombinaci více odlišností. Na základě dotazu posluchačky představily obě odbornice svou společnou knihu s názvem "Dost dobří rodiče", která vyšla v nakladatelství Portál a doporučily další tituly (např. Jiřina Prekopová - Neklidné dítě...). Kromě toho v rubrice Kafemlýnek - tipy pro vás najdete podrobnější informace o knihách Zádrhele lásky a o hře Bingo s angličtinou.

Posluchači sami odpovídali na otázku "proč a kdy podle jejich názoru děti nejvíc zlobí":

*Děkuji za tenhle pořad, mne před lety podpořila celá rodina a knížka Jiřiny Prekopové, o které jste mluvily. Přeji všem Boží požehnání – posluchačka Maria

*Myslím si, že děti nejvíc zlobí kolem druhého a třetího roku. Posluchačka Marie.

*Mám šest dětí a najít chvíli, kdy nezlobí, tak snad od půlnoci do pěti ráno… Ale nejhůř zvládám okamžik, když hlučící dav ani zlobit nemusí, jen mají všichni pravdu a nikdo neustoupí. Prostě když nastavená pravidla pozbyla platnost. Veronika

*Nejhorší je, když je malý nemocný a nemůžeme ven, jako zrovna teď, to už je to pak doma hodně náročné. Posluchačka M. z Brna

*Největší problém s hyperaktivním synem mám, když máme návštěvu nebo jsme na návštěvě, potřebuji si soustředěně popovídat s manželem, s jeho sourozencem atd. Posluchačka Ševčíková

*Dobrý den, nejtěžší bylo, když večer syn chodil pozdě spát a ráno těžce vstával. Na hyperaktivitu je vhodný čaj z lipového květu. Anna B.

*Dobry den, děkuji, že si vás Pán Bůh takhle používá, moc ráda vás poslouchám. Mám malé děti pět a půl, sedm a deset let. Nejhorší zlobení je, když já nemám čas na řešení, vyslechnutí problémů dětí. Já mám pak černo před očima, musím se zklidnit, nejlépe se pomodlit a zjistit, o co dětem při tom zlobení vlastně jde. Markéta

*Můj názor je, že děti nejvíc zlobí, když jsou rodiče v nepohodě, ve stresu či v hádce. Ludmila

Odpovědi na konkrétní dotazy posluchačů, které napsala Petra Škrdlíková s Lenkou Lacinovou po skončení pořadu:

 * Můj nejstarší syn byl od malička neklidný a vzdorovitý, ale jen doma, nikde jsem s ním nebyla, dnes už má 12 a zklidnil se, ale je vzdorovitý a neposlušný. Mám s ním jit k odborníkovi? Pavlína. Dobrý den, příčin vzdorovitosti může být několik a z této krátké zprávy je těžké odhadnout, která je ta pravá. Syn může mít poruchu opozičního vzoru nebo může třeba jen reagovat na nějaké těžkosti, se kterými je konfrontován, a které nedokáže dlouhodobě řešit. Někdy reagují děti vzdorem na příliš autoritativní výchovu. Pokud trvá vzdorovitost syna dlouhodoběji, doporučovaly bychom zajít se poradit k odborníkovi na výchovné poradenství. Jde o to, aby se vám spolu dobře žilo, ale také o to, aby se syn naučil zvládat některé své rozlady. To se mu bude do života jistě hodit.
* Děti zatím nemám, ale jsem učitelka v MŠ, Ve třídě mám pětiletá dvojčata kluky, jeden je převážně hodný, druhý na střídačku – jeho zlobení znamená že se předvádí, strhává na sebe pozornost, je-li odveden od "publika" je slovně agresivní, negativistický, není s ním rozumná řeč ani po dobrém ani po zlém, Hodně tím ruší mě i ostatní. Usuzuji na malé sebevědomí, něco mu chybí a rodiče nemají jakýkoliv zájem situaci řešit. Co byste mi doporučily? Problematika dvojčat je kapitola sama o sobě. Tento druhý chlapec může prožívat jako trvale zatěžující, že je neustále ve stínu svého "hodného" bratra a může takto nevhodně reagovat na stres. Může být také sociálně nezralý a jeho chování může souviset s tím. Být vámi, zaměřily bychom se na posilování vědomí vlastní hodnoty u tohoto druhého chlapce. Jde o pozitivní zpětnou vazbu, o pochvalu, a to nejen za výkon.
* Dobrý den, jak poznat na ulici, zda je dítě hyperaktivní nebo jne lidově řečeno rozmazlené? Děkuji. Josef. Nejsme si jisté, zda to na ulici můžete tak snadno poznat. To, zda má dítě skutečně ADHD, musí stanovit odborník, někdy i více odborníků z různých oborů. Samozřejmě můžete u některých dětí vidět symptomy, které můžou být v souladu s diagnózou. Ale stanovit diagnozu na ulici nebo „od oka“ nelze. Co je ale útěcha, tak to, že co se týká výchovy, potřebují všechny takové děti téměř totéž. Jasná pravidla, jasně dané hranice, bezpodmínečnou lásku od blízkých osob. Rodiče dětí s ADHD mají však větší problém tyhle výchovné principy dodržet. Z povahy celé situace vyplývá, že jsou většinou permanentě unavení a často negativní odezvou okolí znejistění ve svých rodičovských kompetencích.
* Pěkný den. Zajímá mě, jak mají přistupovat k hyperaktivnímu dítěti lidé, kteří s ním nejsou v každodenním kontaktu a tudíž dobře neznají jeho projevy –  např. impulzivitu – aby mu neublížili. A jak jim tento přístup nejlépe vysvětlit. Děkuji. Lidka. Patrně záleží na věku dítěte a na tom, v jakém jste s ním vztahu. Pokud jste třeba sousedka, pak se zaměřte na posilování pozitivní zpětné vazby směrem k dítěti (té si totiž moc neužije). Pokud jste učitelka, pak se kromě toho nebojte dítě „trénovat“ ve všem, co život přináší (dodržování pravidel, přirozeným důsledkům – adekvátně věku, samostatnosti…). Asi všichni, kdo mají za takové dítě zodpovědnost, musí být víc ve střehu, aby se nestal nějaký úraz. V „ohrožení“ jsou nejen druzí, ale i dítě samotné.
* Náš Honzík má sedm let, je prvňák, ve škole je vzorný, tichý, neumí se bránit. Doma je pak lakomý, nechce ustupovat mladším sourozencům, co vidí ve škole, dělá doma dětem. Od malička má výbuchy vzteku a je hysterický, zpurný, když není po jeho. Někdy pomůže, když se nají, někdy je unavený, ale proč nereaguje klidněji? Jitka. Možná je váš syn přetažený a potřeboval by chvíli klidu. Pokud tomu rozumíme dobře, má Honzík nějaké mladší sourozence. Zamyslete se, jestli má nějaký „svůj prostor“, svůj čas, kdy si může dělat jen své věci, být jen sám se sebou. Děti mají různý temperament, různě jsou zatížitelné a ve stejných situacích mohou reagovat různě silně. Berte na synovo nastavení ohled a "otužujte" ho posilujte ho postupně.
* Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, kdy nejdřív je možné diagnostikovat tuhle zvláštnost? V jakém věku? Děkuji a přeji pěkný den a pevné nervy maminkám s tímto dítětem. Diagnostika je věc hodně individuální. Většinou je v kojeneckém nebo batolecím věku možné říct, že dítě vykazuje jistou míru rizika vývoje k ADHD a později, v předškolním a mladším školním věku se porucha diagnostikuje. Jsou ale děti, u kterých lze problém diagnostikovat dříve. Záleží na příčinách postižení.
* Chtěla jsem se zeptat, zda může být hyperaktivita způsobená něčím jiným (může tam být samozřejmě víc faktorů), aniž by byl problém ve výchově? Např – liberální výchova, nedůslednost. Nebo je vždycky problém ve výchově? Děkuji. Marta. Ne, vždy problém ve výchově opravdu není, i když platí, že obtížněji vychovatelné dítě se skutečně obtížněji vychovává a chyby ve výchově se dělají snadněji. Syndrom ADHD může vznikat jak na psychosociálním základě, ale také jako důsledek drobných organických poškození mozku.
* Chtěla bych se zeptat, je pravda, že děti mohou na zklidnění užívat thiamin? Mohu ho sama dětem nasadit? Nemám podezření na ADHD, spíš dítě stresuje rodinná situace. Děkuji. Vitamín B6 (thiamin) se spolu s magneziem často podává dětem s ADHD, stejně jako dětem s jinými formami LMD. Obojí (zvlášť nebo dohromady) je běžně dostupné v lékárně. Pokud dítě neklidem reaguje na stres, snažily bychom se o jeho zmírnění, pokud by to bylo možné. Nebojte se vyhledat odborníka, poraďte se s dětským psychologem, který vás nasměruje, co je možné pro dítě v této věci udělat.

Pokud máte ještě nějaké dotazy na Lenku Lacinovou  a Petru Škrdlíkovou, můžete se na ně obrátit přímo. Kontakt: Petra Škrdlíková, tel.: 731 402 757, petra.skrdlikova@crsp.cz

 

Moderuje: Dušan Baur

Dušan Baur

Dnes má svátek: Jakub
svátek sv. Jakuba apoštola

Partneři

Více

Proglas digitálně naladíte také ve vaší televizi včetně satelitu. V TV můžete využívat elektronický program.

SDM Krakov 2016

Programové tipy

PředchozíDalšíPředchozíDalší

Z jiných webů

tisk.cirkev.czwww.katyd.czwww.signaly.czwww.vira.cz

Jsme na sítích

FacebookTwitterTwitterSignályYouTubeGoogle

© 2016 VIZUS | CMS | technický správce

RADIO PROGLAS - K větší slávě Boží | správce obsahu | prohlášení | textová verze | mapa stránek | RSS

Právě vysíláme:
Písničky před svítáním